Previous |  Up |  Next

Article

Title: Jak by finanční gramotnost rozvíjel Pacioli? (Czech)
Title: How would Pacioli develop financial literacy? (English)
Author: Čechák, Petr
Language: Czech
Journal: Učitel matematiky
ISSN: 1210-9037
Volume: 31
Issue: 2
Year: 2023
Pages: 97-108
Summary lang: English
.
Category: math
.
Summary: The article presents the treatise Particularis de Computis et Scripturis, which was published by Luca Pacioli, one of the most famous Renaissance professor of mathematics, and which is still considered to be the first text systematically devoted to the accounting principles. However, the aim of the article is not only to summarize the main ideas of this treatise, but to construct on the basis of them a reflection on how Pacioli would develop students' financial literacy. The article shows that even today Pacioli's text can be considered an interesting source of inspiration for the work of a teacher who is supposed to teach financial education. (English)
.
Date available: 2023-07-12T07:44:32Z
Last updated: 2023-07-17
Stable URL: http://hdl.handle.net/10338.dmlcz/151737
.
Reference: [1] Exekutorská komora České republiky: Otevřená data o exekucích.(2022). https://statistiky.ekcr.info/statistiky
Reference: [2] Fischer, M. J.: Luca Pacioli on business profits.(2000). Journal of business ethics, 255(4), 299-312. https://doi.org/10.1023/A:1006281415873 10.1023/A:1006281415873
Reference: [3] Geijsbeek, J. B.: Ancient double-entry bookkeeping: Lucas Pacioli’s treatise (A.D. 1494 - the earliest known writer on bookeeping) reproduced and translated with reproductions, notes and abstracts from Manzoni, Pietra, Mainardi, Ympyn, Stebin and Dafforne.(1914). Geijsbeek.
Reference: [4] Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování.(2015). (3. vyd.). Portál.
Reference: [5] Komora auditorů ČR: Mezinárodní auditorský standard ISA 315 (revidované znění): Identifikace a vyhodnocení rizik významné (materiální) nesprávnosti na základě znalostí účetní jednotky a jejího prostředí.(2013). https://www.kacr.cz/file/5649/isa-315-amend.pdf
Reference: [6] Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole.(1995). Masarykova univerzita.
Reference: [7] Ministerstvo financí České republiky: Standard finanční gramotnosti 2017.(2017). https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/pro-odborniky/strategicke-dokumenty\#standard
Reference: [8] Ministerstvo financí České republiky: Národní strategie finančního vzdělávání 2.0. Změnou chování k převzetí odpovědnosti za svou finanční prosperitu.(2019). https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/pro-odborniky/strategicke-dokumenty#standard
Reference: [9] Müllerová, L.: Základy účetnictví.(1994). Vysoká škola ekonomická.
Reference: [10] Najvar, P.: Filipika proti finanční gramotnosti aneb o dvou (ne)souvisejících jevech.(2014). Pedagogická orientace, 24(5), 811-817. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-5-811 10.5817/PedOr2014-5-811
Reference: [11] Opletalová, A.: Financial education and financial literacy in the Czech education system.(2015). Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171, 1176-1184. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.229 10.1016/j.sbspro.2015.01.229
Reference: [12] Ševčík, K.: Apologetika finanční gramotnosti.(2015). .Pedagogická orientace, 25(3), 465-471. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/3675
Reference: [13] Yamey, B. S.: Duplicate accounting records: Historical notes. (2006). Accounting, business & financial history, 16(3), 447-455. https://doi.org/10.1080/09585200600969554 10.1080/09585200600969554
.

Fulltext not available (moving wall 12 months)

Partner of
EuDML logo