Previous |  Up |  Next

Article

Full entry | Fulltext not available (moving wall 12 months)      Feedback
Summary:
V článku je analyzovaný vývoj problematiky vyučovania nekonečných radov vo vybraných učebniciach a knihách pre stredoškolákov v posledných desaťročiach na území Československa, Česka a Slovenska až po aktuálny stav štátnych/rámcových vzdelávacích programov a maturitnú skúšku. Bližšie sa pozrieme na Zenónove apórie a teleskopické rady. Uvedieme dva zaujímavé prístupy k definovaniu nekonečných radov.
Summary:
The article analyzes the development of the issue of teaching infinite series in selected textbooks and books for high school students in recent decades in Czechoslovakia, Czechia, and Slovakia to the current state of state/framework educational programs and the school-leaving examination. It takes a closer look at Zeno's aporias and telescopic series. Two interesting approaches to the definition of the infinite series are presented.
References:
[1] CZVV: Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od školního roku 2015/2016. Matematika. (2014). Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/MA_Katalog_pozadavku_MZ_1718.pdf
[2] CZVV: Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od školního roku 2020/2021. Matematika rozšiřující. (2020). Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. https://maturita.cermat.cz/files/files/MR/MR-katalog.pdf
[3] CZVV: Matematika rozšiřující. Maturitní zkouška - jaro 2021 - didaktický test. (2021a). Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. https://maturita.cermat.cz/files/files/MA-rozsirujici/intaktni-zaci/MZ2021_MX_DT.pdf
[4] CZVV: Matematika rozšiřující. Maturitní zkouška - podzim 2021 - didaktický test. (2021b). Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. https://maturita.cermat.cz/files/files/MA-rozsirujici/intaktni-zaci/MZ2021P/MZ2021P_MX_DT.pdf
[5] Čižmár, J.: Dejiny matematiky. Od najstarších čias po súčasnosť. (2017). Perfekt.
[6] Hecht, T.: Matematika pre 4. ročník gymnázií a SOŠ, 1. zošit - Postupnosti. (2000). Orbis Pictus Istropolitana.
[7] Hecht, T.: Matematika pre 4. ročník gymnázií a SOŠ, 4. zošit - Zbierka úloh. (2002). Orbis Pictus Istropolitana.
[8] Jarník, J.: Posloupnosti a řady (Škola mladých matematiků 43). (1979). Mladá fronta.
[9] Králiková, J.: Matematika v dialógoch - Nekonečné rady. (2006). http://www.galeje.sk/web_object/9491.pdf
[10] Králová, M., Navrátil, M.: Matematika pro střední školy - 9. díl: Posloupnosti, řady, finanční matematika - Pracovní sešit. (2017). Didaktis.
[11] Kudláček, L., Válka, F., Burian, F.: Matematika pro 1. a 2. ročník studia na středních průmyslových školách pro pracující. (1963). Státní pedagogické nakladatelství.
[12] Liška, M., Valenta, T., Král, L.: Matika pre spolužiakov. Postupnosti a rady. Učebnica. et al. (2019a). PreSpolužiakov.sk.
[13] Liška, M., Valenta, T., Král, L.: Matika pre spolužiakov. Postupnosti a rady. Pracovný zošit. et al. (2019b). PreSpolužiakov.sk.
[14] Odvárko, O., Řepová, J.: Stereometrie a posloupnosti pro III. ročník studijních oborů SOU. (1986). Státní pedagogické nakladatelství.
[15] Odvárko, O.: Sbírka úloh z matematiky pro gymnázia. Posloupnosti a řady. (2018). Prometheus.
[16] Odvárko, O.: Matematika pro gymnázia. Posloupnosti a řady. (2019). Prometheus.
[17] Smida, J., Odvárko, O., Božek, M., Ryšánková, M.: Postupnosti a rady pre gymnázium. (1988). Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
[18] Smítal, J., Šalát, T.: Posloupnosti a řady pro III. ročník tříd gymnázií se zaměřením na matematiku. (1986). Státní pedagogické nakladatelství.
[19] Šalát, T.: K definícii pojmu nekonečného radu a divergencii harmonického radu. (1975). Matematické obzory, 7, 1 - 5.
[20] ŠPÚ: Štátny vzdelávací program - Vzdelávací štandard pre učebný predmet matematika – gymnázium so štvorročným a päťročným vzdelávacím programom. (2015). Štátny pedagogický ústav. https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/inovovany-statny-vzdelavaci-program/matematika_g_4_5_r.pdf
[21] ŠPÚ: Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov z matematiky. (2019). Štátny pedagogický ústav.
[22] Tlustý, P.: Matematika s nadhledem od prváku k maturitě, 14. díl Posloupnosti a řady. (2020). Fraus.
[23] VÚP: Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. (2007). Výzkumný ústav pedagogický v Praze. http://www.nuv.cz/file/159_1_1/
[24] Zemek, V., Zemková, K.: Matematika pro střední školy - 9. díl: Posloupnosti, řady, finanční matematika - Učebnice. (2017). Didaktis.
Partner of
EuDML logo