Previous |  Up |  Next

Article

Summary:
Článek představuje aktuálně probíhající projekt zaměřený na propojování matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti žáků všech ročníků základní školy skrze práci se slovními úlohami. Příspěvek seznamuje s hlavními cíli a teoretickými východisky projektu a nabízí přehled a stručnou charakteristiku čtyř typů vyvíjených metodických materiálů. Jejich smyslem je podpořit učitele ve snaze rozvíjet schopnost žáků řešit slovní úlohy skrze rozvoj čtenářských, jazykových a metakognitivních dovedností. Článek je prvním z chystané série příspěvků, které postupně detailněji představí všechny typy metodických materiálů.
Summary:
This journal issue is devoted to teaching materials developed within a TAČR project Support of the integration of mathematical, reading and language literacy in primary school pupils. The introductory article by Havlíčková et al. introduces the main goals and theoretical background used when preparing the materials. Their purpose is to support teachers in developing pupils' ability to solve word problems by developing reading, language and metacognitive skills. Pupils are first guided by questions to analyse the word problem's text and become aware of the actors involved and the relationships between them. Language questions, which can be used by the mathematics teacher or the Czech language teacher to develop pupils' language skills, are also recommended
References:
[1] Björn, P. M., Aunola, K., Nurmi, J-E.: Primary school text comprehension predicts mathematical word problem-solving skills in secondary school. (2016). Educational Psychology, 36(2), 362-377. https://doi.org/10.1080/01443410.2014.992392 DOI 10.1080/01443410.2014.992392
[2] Booth, J. L., McGinn, K. M., Barbieri, C., Begolli, K. N., Chang, B., Miller-Cotto, D., Young, L.K., Davenport, J. L.: Evidence for cognitive science principles that impact learning in mathematics. (2017). In D. C. Geary, D. B. Berch, R. Ochsendorf, & K. Mann Koepke (Eds.), Acquisition of complex arithmetic skills and higher-order mathematics concepts (pp. 297-325). Academic Press.
[3] Brincková, J.: Gradované série úloh a písomných prác v matematike základnej školy. (2005). In J. Gunčaga, & Z. Takáč (Eds.), Matematika v škole dnes a zajtra. Katolická univerzita v Ružomberku, Pedagogická fakulta.
[4] Brousseau, G.: Theory of didactical situations in mathematics 1970-1990. (1997). Kluwer. MR 1478671
[5] Caponera, E., Sestito, P., Russo, P. M.: The influence of reading literacy on mathemtics and science achievement. (2016). The Journal of Educational Research, 109(2), 197-204. https://doi.org/10.1080/00220671.2014.936998 DOI 10.1080/00220671.2014.936998
[6] ČŠI: Mezinárodní šetření PISA 2018. Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti. (2019). Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%C3%A1rodn%C3%AD%20%C5%A1et%C5%99en%C3%AD/ID_99_Koncepcni-ramec-PISA-2018_pro_web.pdf
[7] Daroczy, G., Wolska, M., Meurers, W. D., Nuerk, H. C.: Word problems: a review of linguistic and numerical factors contributing to their difficulty. (2015). Frontiers in Psychology, 6(348), 22-34. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00348 DOI 10.3389/fpsyg.2015.00348
[8] Durkin, K., Star, J. R., Rittle-Johnson, B.: Using comparison of multiple strategies in the mathematics classroom: lessons learned and next steps. (2017). ZDM, 49(4), 585-597. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0853-9 DOI 10.1007/s11858-017-0853-9
[9] Dvořáčková, I.: Gradované úlohy v učivu matematiky 6. třídy ZŠ. (2018). [Diplomová práce, Univerzita Palackého]. https://theses.cz/id/c7a6tf/DP_Dvokov_Iveta.pdf
[10] Faltýn, J., Nemčíková, K., Zelendová, E.: Gramotnosti ve vzdělávání - příručka pro učitele. (2010). http://www.vuppraha.rvp.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD1.pdf
[1] Fernadez-Duque, D., Baird, J., Posner, M.: Awareness and metacognition. (2000). Consciousness and Cognition, 9, 324-326. https://doi.org/10.1006/ccog.2000.0449 DOI 10.1006/ccog.2000.0449
[12] Flavell, J. H.: Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. (1979). American Psychologist, 34(10), 906-911. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906 DOI 10.1037/0003-066X.34.10.906
[13] Grimm, K. J.: Longitudinal associations between reading and mathematics achievement. (2008). Developmental Neuropsychology, 33(3), 410-426. https://doi.org/10.1080/87565640801982486 DOI 10.1080/87565640801982486
[14] Guo, J., Pang, M. F.: Learning a mathematical concept from comparing examples: The importance of variation and prior knowledge. (2011). European Journal of Psychology of Education, 26(4), 495-525. https://doi.org/10.1007/s10212-011-0060-y DOI 10.1007/s10212-011-0060-y
[15] Hátle, J.: Matematický klokan 2016. (Ed.) (2016). Univerzita Palackého v Olomouci. https://matematickyklokan.net/phocadownload/sborniky/sbornik_klokan_2016.pdf (cit. 20.1.2023)
[16] Havlíčková, R.: Vliv atraktivity kontextu matematické slovní úlohy na řešitelský proces. (2020). Scientia in educatione, 11(1), 2-21. https://doi.org/10.14712/18047106.1715 DOI 10.14712/18047106.1715
[17] Havlíčková, R.: Vliv atraktivity kontextu slovní úlohy na úspěšnost a řešení žáků. (2021). [Disertační práce, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta]. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/125432
[18] Havlíčková, R., Kinclová, A., Páchová, A.: Slovní úlohy jako nástroj pro integraci matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti žáků základních škol. (2023). Učitel matematiky, 31(1), 1-18.
[19] Hejný, M.: Anatómia slovnej úlohy o veku. (2003). Disputationes Scientificae Universitatis Catholicae in Ružomberok, 3(3), 21-32. http://math.ku.sk/data/konferenciasub/pdf2003/Hejny.pdf
[20] Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. (2014). PedF UK.
[21] Hejný, M.: Diagnostické a gradované testy. (2019). http://blog.h-mat.cz/blog/diagnosticke-gradovane-testy
[22] Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E., Michnová, J.: Matematika: učebnice pro 5. ročník základní školy. (2011). Fraus.
[23] Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J.: Matematika: učebnice pro 1. ročník základní školy. (2007). Fraus.
[24] Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková, J., Kuřík Sukniak, A., Strnad, V.: Matematika pro 2. ročník. Pracovní učebnice - 3. díl. (2019). H-mat, o.p.s.
[25] Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková, J., Kuřík Sukniak, A., Strnad, V., Ročák. Š.: Učebnice matematiky pro 4. ročník ZŠ. (2021). H-mat, o.p.s.
[26] Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. (2015). Portál.
[27] Hembree, R.: Experiments and relational studies in problem solving: A meta-analysis. (1992). Journal for Research in Mathematics Education, 23(3), 242-273. https://doi.org/10.2307/749120 DOI 10.2307/749120
[28] Charlotte, C., Koay, P., Lee Ngan, H., Tan Cheow, S.: Shaping Maths Course Book, 3A. (2009). Marshall Cavendish Education.
[29] Chvál, M., Šmejkalová, M., Smetáčková, I.: Od porozumění textu k vyřešení Matematické slovní úlohy. (2020). Didaktické studie, 12(1), 83-100.
[30] Jirotková, D., Kloboučková, J.: Kritická místa matematiky na 1. stupni základní školy v diskurzu učitelů. (2013) In M. Rendl et al., Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů (s. 19-61). PedF UK.
[31] Kaiser, G.: Mathematical modelling in school -- Examples and experiences. (2005). In H.-W. Henn, & G. Kaiser (Eds.), Mathematikunterricht im Spannungsfeld von Evolution und Evaluation. Festband für Werner Blum (pp. 99-108). Franzbecker.
[32] Kartusch, J.: Der Einfluss von Leseverständnis auf den Lösungserfolg von mathematischen Textaufgaben. (2013). [Diplomarbeit, Universität Wien].
[33] Kaur, B., Yeap, B. H.: Pathways to reasoning and communication in the primary school mathematics classroom: A resource for teachers by teachers. (2009). Centre for Research in Pedagogy and Practice, National Institute of Education.
[34] Keogh, B., Naylor, S.: Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. (1999). International Journal of Science Education, 21(4), 431-446. https://doi.org/10.1080/095006999290642 DOI 10.1080/095006999290642
[35] Kramarski, B., Mevarech, Z. R.: Enhancing mathematical reasoning in the classroom: The effects of cooperative learning and metacognitive training. (2003). American Educational Research Journal, 40, 281-310. https://doi.org/10.3102/00028312040001281 DOI 10.3102/00028312040001281
[36] Kuřina, F.: Matematika a řešení úloh. (2011). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
[37] Kyttälä, M., Björn, P. M.: The role of literacy skills in adolescents‘ mathematics word problem performance: controlling for visuo-spatial ability and mathematics anxiety. (2014). Learning and Individual Differences, 29, 59-66. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2013.10.010 DOI 10.1016/j.lindif.2013.10.010
[38] Lee, J.-E., Hwang, S.: Elementary students exploration of the structure of a word problem using representations. (2022). lnternational Electronic Journal of Elementary Education, 14(3), 269-281. https://doi.org/10.26822/iejee.2022.243 DOI 10.26822/iejee.2022.243
[39] Loibl, K., Leuders, T.: Errors during exploration and consolidation – the effectiveness of productive failure as sequentially guided discovery learning. (2018). Journal für Mathematik-Didaktik, 39(1), 69-96. https://doi.org/10.1007/s13138-018-0130-7 DOI 10.1007/s13138-018-0130-7
[40] Loibl, K., Leuders, T.: How to make failure productive: Fostering learning from errors through elaboration prompts. (2019). Learning and Instruction, 62, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.03.002 DOI 10.1016/j.learninstruc.2019.03.002
[41] Meredith, K. S., Steele, J. L.: Classrooms of wonder and wisdom: Reading, writing, and critical thinking for the 21st century. (2010). Corwin Press.
[42] clovMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovyk: Matematická olympiáda. (2016/2017). 66. ročník. https://www.matematickaolympiada.cz/media/3492049/z66.pdf
[43] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: Pythagoriáda. (2017/2018). 41. ročník. https://www.pythagoriada.cz/wp-content/uploads/2021/08/Pythagoriada-2018-skolni-kolo.pdf
[44] Ministry of Education (Singapore): Mathematics Syllabus Primary One to Six. Singapore: Curriculum Planning and Development Division. (2012).
[45] Molnár, J., Mikulenková, H.: Zajímavá matematika pro třeťáky. (1995). Prodos.
[46] Mottlová, K.: Jaké číslo dává smysl?. (2022). In N. Vondrová (Ed.), Sborník Dva dny s didaktikou matematiky 2022, (s. 64-73). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
[47] Nesher, P., Hershkovitz, S., Novotná, J.: Situation model, text base and what else? Factors affecting problem solving. (2003). Educational Studies in Mathematics, 52(2), 151-176. https://doi.org/10.1023/A:1024028430965 DOI 10.1023/A:1024028430965
[48] Novotná, J.: Analýza řešení slovních úloh. (2000). PedF UK.
[49] Novotná, J., Eisenmann, P., Přibyl, J., Ondrušová, J., Břehovský, J.: Problem solving in school mathematics based on heuristic strategies. (2014). Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 7(1), 1-6. https://doi.org/10.7160/eriesj.2014.070101 DOI 10.7160/eriesj.2014.070101
[50] OECD: Koncepce matematické gramotnosti ve výzkumu PISA 2003. (2004). ÚIV.
[51] Özsoy, G., Ataman, A.: The effect of metacognitive strategy training on mathematical problem solving achievement. (2009). International Electronic Journal of Elementary Education, 1(2), 67-82.
[52] Palm, T.: Impact of authenticity on sense making in word problem solving. (2008). Educational Studies in Mathematics, 67(1), 37-58. https://doi.org/10.1007/s10649-007-9083-3 DOI 10.1007/s10649-007-9083-3
[53] Pongsakdi, N., Laakkonen, E., Laine, T., Veermans, K., Hannula-Sormunen, M., Lehtinen, E.: The role of beliefs and motivational variables in enhancing word problem solving. (2019). Scandinavian Journal of Educational Research, 63(2), 179-197. https://doi.org/10.1080/00313831.2017.1336475 DOI 10.1080/00313831.2017.1336475
[54] Powell, S. R., Stevens, E. A., Berry, K. A.: Effects of a word-problem intervention on word-problem language features for third-grade students with mathematics difficulty. (2019). Learning Disabilities: A Multidisciplinary Journal, 24(2), 1-14. https://doi.org/10.18666/LDMJ-2019-V24-I2-9835 DOI 10.18666/LDMJ-2019-V24-I2-9835
[55] Prediger, S., Wilhelm, N., Büchter, A., Gürsoy, E., Benholz, C.: Sprachkompetenz und Mathematikleistung – Empirische Untersuchung sprachlich bedingter Hürden in den Zentralen Prüfungen 10. (2015). Journal für Mathematik-Didaktik, 36(1), 77-104. https://doi.org/10.1007/s13138-015-0074-0 DOI 10.1007/s13138-015-0074-0
[56] Rendl, M., Vondrová, N., Hříbková, L., Jirotková, D., Kloboučková, J., Kvasz, L., Páchová, A., Pavelková, I., Smetáčková, I., Tauchmanová, E., Žalská, J.: Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. (2013). PedF UK.
[57] Reusser, K.: Understanding word arithmetic problems. Linguistic and situational factors. (1990, April 1620). [Paper presentation]. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Boston, MA. https://eric.ed.gov/?id=ED326391
[58] Rushton, S. J.: Teaching and learning mathematics through error analysis. (2018). Fields Mathematics Education Journal, 3, No. 4. https://doi.org/10.1186/s40928-018-0009-y DOI 10.1186/s40928-018-0009-y
[59] Samková, L.: Metoda Concept Cartoons. (2020). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
[60] Schleppegrell, M. J.: The Linguistics challenges of mathematics teaching and learning: A research review. (2007). Reading & Writing Quarterly, 23, 139-159. https://doi.org/10.1080/10573560601158461 DOI 10.1080/10573560601158461
[61] Schoenfeld, A. H.: On mathematics as sense-making: An informal attack on the unfortunate divorce of formal and informal mathematics. (1991). In J. F. Voss, D. N. Perkins, & J. W. Segal (Eds.), Informal reasoning and education (pp. 311-343). Erlbaum.
[62] Sigmundová, A.: Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh v matematice. (2019). [Disertační práce, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta]. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/111738
[63] Sigmundová, A.: Vliv jazykové charakteristiky matematických slovních úloh na úspěšnost jejich řešení. (2021). O dieťati, jazyku, literatúre, 9(1), 111-124.
[64] Swanson, H. L.: Does cognitive strategy training on word problems compensate for working memory capacity in children with math difficulties?. (2014). Journal of Educational Psychology, 106(3), 831-848. https://doi.org/10.1037/a0035838 DOI 10.1037/a0035838
[65] Sweller, J.: Element interactivity and intrinsic, extraneous, and germane cognitive load. (2010). Educational Psychology Review, 22(2), 123-138. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9128-5 DOI 10.1007/s10648-010-9128-5
[66] Šmejkalová, M.: Jazyk matematiky v slovních úlohách jako ve specifickém typu didaktického komunikátu. (2017). Nová čeština doma a ve světě, (1), 74-82. http://hdl.handle.net/20.500.11956/97371
[67] Šmejkalová, M., Vondrová, N., Kinclová, A., Eliášková, K., Babušová, G.: Jazyková metodika ke všem typům metodických materiálů. (nedat.). (projekt TAČR TL03000469). V rkp.
[68] Šmejkalová, M., Vondrová, N., Smetáčková, I., Chvál, M.: Gramotnosti ve vzdělávání -- na cestě k vymezení jazykové gramotnosti. (2021). Pedagogika, 71(2), 159-176. https://doi.org/10.14712/23362189.2021.1944 DOI 10.14712/23362189.2021.1944
[70] Ústav pro jazyk český AV ČR: Tvoření a psaní výrazů složených z číslic a slov (typ 12procentní, 20krát). (2008-2023). In Internetová jazyková příručka. https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=790
[71] Veenman, M. V., Beishuizen, J. J.: Intellectual and metacognitive skills of novices while studying texts under conditions of text difficulty and time constraint. (2004). Learning and Instruction, 14(6), 621-640. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.09.004 DOI 10.1016/j.learninstruc.2004.09.004
[72] Veenman, M. V. J., Spaans, M. A.: Relation between intellectual and metacognitive skills: Age and task differences. (2005). Learning and Individual Differences, 15, 159-176. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2004.12.001 DOI 10.1016/j.lindif.2004.12.001
[73] Verschaffel, L., De Corte, E., Pauwels, A.: Solving compare problems: An eye movement test of Lewis and Mayer’s consistency hypothesis. (1992). Journal of Educational Psychology, 84(1), 85-94. https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.1.85 DOI 10.1037/0022-0663.84.1.85
[74] Vilenius-Tuohimaa, P. M., Aunola, K., Nurmi, J.-E.: The association between mathematical word problems and reading comprehension. (2008). Educational Psychology, 28(4), 409-426. https://doi.org/10.1080/01443410701708228 DOI 10.1080/01443410701708228
[75] Vondrová, N.: Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst v matematice. (2019). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
[76] Vondrová, N.: Příčiny používání povrchových strategií řešení slovních úloh a jak jim předcházet. (2020). Učitel matematiky, 28(2), 66-93. https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/148634
[77] Vondrová, N., Havlíčková, R., Hirschová, M., Chvál, M., Novotná, J., Páchová, A., Smetáčková, I., Šmejkalová, M., Tůmová, V.: Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií. (2019). Karolinum.
[78] Vondrová, N., Rendl, M., Havlíčková, R., Hříbková, L., Páchová, A., Žalská, J.: Kritická místa matematiky v řešeních žáků. (2015). Karolinum.
[79] Vondrová, N., Šmejkalová, M., Smetáčková, I.: Zadání slovních úloh jako podklad pro rozvoj čtení s porozuměním a dovednosti slovní úlohy řešit. (2022). Pedagogika, 72(1). 3-24. https://doi.org/10.14712/23362189.2021.1945 DOI 10.14712/23362189.2021.1945
[80] Vondrová, N., Žalská, J.: Kritická místa matematiky na 2. stupni základní školy v diskurzu učitelů. (2013). In M. Rendl et al., Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů (s. 63-126). PedF UK.
Partner of
EuDML logo