Previous |  Up |  Next

Article

Summary:
V příspěvku jsou představeny náměty několika úloh k procvičování jak dvou typů geometrických binárních operací, přesněji sjednocení a průniku rovinných bodových množin, tak i názvů mnohoúhelníků různých tvarů, které uvažujeme právě za ony rovinné bodové množiny. K hledání požadovaných řešení zmiňujeme možnosti využití nejen dílků průmyslově vyráběných stavebnic, vytvořených papírových či foliových modelů, ale také dynamického geometrického softwaru GeoGebra, anebo speciálně vytvořených rovinných obrazců pomocí 3D tisku. Zadávané úlohy mají potenciál k rozvoji rovinné a postupně také prostorové představivosti žáků.
Summary:
The contribution presents the ideas of several tasks to practice two types of geometric binary operations, more precisely, the unification and intersection of planar sets of points and the denotations of polygons of various shapes, which we consider to be those planar sets of points. To find the required solutions, we mention the possibilities of not only using pieces of industrially produced kits, created paper or foil models, but also using dynamic geometric software GeoGebra, or specially created planar shapes using 3D printing. The assigned tasks have the potential to develop planar and gradually also the spatial visualization of pupils.
References:
[1] Baenninger, M., Newcombe, N.: The role of experience in spatial last performance a meta-analysis. (1989). Sex Roles, 20, 327-344. https://doi.org/10.1007/BF00287729 DOI 10.1007/BF00287729
[2] Baenninger, M., Newcombe, N.: Enviromental input to development of sex-related differences in spatial and mathematical ability. (1995). Learning and Individual Differences, 7(4), 363-379. DOI 10.1016/1041-6080(95)90007-1
[3] Battista, M. T., Wheatley, G. H., Talsma, G.: The importance of spatial visualization and cognitive development for geometry learning in pre-service elementary teachers. (1982). Journal for Research in Mathematics Education, 13(5), 332-340. DOI 10.2307/749007
[4] Ben-Chaim, D., Lappan G., Houang, R. T.: Adolescents’ ability to communicate spatial information: analysing and effecting students’ performance. (1989). Educational Studies in Mathematics, 20, 124-146. DOI 10.1007/BF00579459
[5] Bishop, J. E.: Developing students’ spatial ability. (1980). The Science Teacher, 45(8), 20-23.
[6] Braukmann, J., Pedras, M.: Comparison of two methods of teaching visualization skills to college students. (1993). Journal of Industrial Teacher Education, 30(2), 65-80.
[7] Carroll, J. B.: Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. (1993). Cambridge University Press.
[8] Čech, E.: Jak vyučovati geometrii v primě. (1940-1941). Pěstování matematiky a fysiky, 70, 40-58.
[9] Devon, R., Engel, R., Foster, S., Sathianathan, R. J., Turner, D.: The effect of solid modelling on 3d visualization skills. (1994). The Engineering Design Graphics Journal, 22(2), 4-11.
[10] van Garderen, D., Montague, M.: Visual-spatial representation, mathematical problem solving, and students of varying abilities. (2003). Learning Disabilities Research & Practice, 18(4), 246-254. DOI 10.1111/1540-5826.00079
[11] Gardner, H.: Frames of mind: The theory of multiple intelligences. (2011). Basic books.
[12] Kolář, I.: Geometrie v současné matematice a její úloha ve vyučování. (1989). Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, 34, 41-54.
[13] Linn, M. C., Peterson, A. C.: Emergence and characterization of sex differences in spatial ability: a meta analysis. (1985). Child Development, 56, 1479-1498. DOI 10.2307/1130467
[14] McGee, M. G. : Human spatial abilities: Psychometric studies and environmental, genetic, hormonal, and neurological influences. (1985). Psychological Bulletin, 86(5), 889-918. DOI 10.1037/0033-2909.86.5.889
[15] Miller, C. L.: A historical review of applied and theoretical spatial visualization publications in engineering graphics. (1996). The Engineering Design Graphics Journal, 3, 12-33.
[16] Olkun, S.: Making connections: Improving spatial abilities with engineering drawing activities. (2003). International Journal of Mathematics Teaching and Learning, 3(1), 1-10.
[17] Šarounová, A.: Geometrická představivost. (1982). [Disertační práce, Univerzita Karlova].
[18] Travis, B., Lennon, E.: Spatial skills and computer-enhanced instruction in calculus. (1997). Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 16, 467-478.
[19] Ullman, K. M., Sorby, S. A.: Enhancing the visualization skills of engineering students through computer modelling. (1990). Computer Applications in Engineering Education, 3(4), 251-257. DOI 10.1002/cae.6180030407
Partner of
EuDML logo