Title:
|
Jak by finanční gramotnost rozvíjel Pacioli? (Czech) |
Title:
|
How would Pacioli develop financial literacy? (English) |
Author:
|
Čechák, Petr |
Language:
|
Czech |
Journal:
|
Učitel matematiky |
ISSN:
|
1210-9037 |
Volume:
|
31 |
Issue:
|
2 |
Year:
|
2023 |
Pages:
|
97-108 |
Summary lang:
|
English |
. |
Category:
|
math |
. |
Summary:
|
The article presents the treatise Particularis de Computis et Scripturis, which was published by Luca Pacioli, one of the most famous Renaissance professor of mathematics, and which is still considered to be the first text systematically devoted to the accounting principles. However, the aim of the article is not only to summarize the main ideas of this treatise, but to construct on the basis of them a reflection on how Pacioli would develop students' financial literacy. The article shows that even today Pacioli's text can be considered an interesting source of inspiration for the work of a teacher who is supposed to teach financial education. (English) |
. |
Date available:
|
2023-07-12T07:44:32Z |
Last updated:
|
2024-07-01 |
Stable URL:
|
http://hdl.handle.net/10338.dmlcz/151737 |
. |
Reference:
|
[1] Exekutorská komora České republiky: Otevřená data o exekucích.(2022). https://statistiky.ekcr.info/statistiky |
Reference:
|
[2] Fischer, M. J.: Luca Pacioli on business profits.(2000). Journal of business ethics, 255(4), 299-312. https://doi.org/10.1023/A:1006281415873 10.1023/A:1006281415873 |
Reference:
|
[3] Geijsbeek, J. B.: Ancient double-entry bookkeeping: Lucas Pacioli’s treatise (A.D. 1494 - the earliest known writer on bookeeping) reproduced and translated with reproductions, notes and abstracts from Manzoni, Pietra, Mainardi, Ympyn, Stebin and Dafforne.(1914). Geijsbeek. |
Reference:
|
[4] Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování.(2015). (3. vyd.). Portál. |
Reference:
|
[5] Komora auditorů ČR: Mezinárodní auditorský standard ISA 315 (revidované znění): Identifikace a vyhodnocení rizik významné (materiální) nesprávnosti na základě znalostí účetní jednotky a jejího prostředí.(2013). https://www.kacr.cz/file/5649/isa-315-amend.pdf |
Reference:
|
[6] Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole.(1995). Masarykova univerzita. |
Reference:
|
[7] Ministerstvo financí České republiky: Standard finanční gramotnosti 2017.(2017). https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/pro-odborniky/strategicke-dokumenty\#standard |
Reference:
|
[8] Ministerstvo financí České republiky: Národní strategie finančního vzdělávání 2.0. Změnou chování k převzetí odpovědnosti za svou finanční prosperitu.(2019). https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/pro-odborniky/strategicke-dokumenty#standard |
Reference:
|
[9] Müllerová, L.: Základy účetnictví.(1994). Vysoká škola ekonomická. |
Reference:
|
[10] Najvar, P.: Filipika proti finanční gramotnosti aneb o dvou (ne)souvisejících jevech.(2014). Pedagogická orientace, 24(5), 811-817. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-5-811 10.5817/PedOr2014-5-811 |
Reference:
|
[11] Opletalová, A.: Financial education and financial literacy in the Czech education system.(2015). Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171, 1176-1184. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.229 10.1016/j.sbspro.2015.01.229 |
Reference:
|
[12] Ševčík, K.: Apologetika finanční gramotnosti.(2015). .Pedagogická orientace, 25(3), 465-471. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/3675 |
Reference:
|
[13] Yamey, B. S.: Duplicate accounting records: Historical notes. (2006). Accounting, business & financial history, 16(3), 447-455. https://doi.org/10.1080/09585200600969554 10.1080/09585200600969554 |
. |