Previous |  Up |  Next

Article

Full entry | Fulltext not available (moving wall 12 months)      Feedback
Summary:
Cílem článku je představit na vybrané případové studii potíže, se kterými se mohou žáci 1. stupně se specifickými poruchami učení potýkat v matematice, a poukázat na to, jak může být pro ně náročné zvládnout operaci násobení přirozených čísel v oboru malé násobilky. Jedná se o problematiku z oblasti didaktiky matematiky a v článku ji níže uvádíme do souvislosti se specifickými poruchami učení. Vybraná případová studie ilustrující tuto problematiku by se mohla stát inspirativní a užitečnou pro učitele 1. stupně ZŠ a konzultanty v oblasti vzdělávání.
Summary:
The article aims to present, based on a selected case study, the difficulties that 1st-grade students with specific learning disabilities may encounter in mathematics and to point out how it can be challenging for them to master the operation of multiplying natural numbers in the area of small multiplication tables. This is a known issue in mathematics education and the article relates it to specific learning disorders. A selected case study illustrating this issue could be inspiring and useful for elementary school teachers and educational researchers.
References:
[1] Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Blažek, M.: Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. (2007). Paido.
[2] Blažková, R.: Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. (2015). In E. Fuchs, & E. Zelendová (Eds.), Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání (s. 133-148). Národní ústav pro vzdělávání.
[3] Blažková, R.: Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. (2017). Munipress.
[4] Blažková, R.: Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení – matematika. Metodická příručka. (2020). Masarykova univerzita.
[5] Budínová, I., Panáčová, J.: Children with reduced cognitive effectivity, their problems and optimal way of education. (2022). In J. Morska, & A. Rogerson (Eds.), The Mathematics Education for the Future Project. Proceedings of the 16th International Conference. Building on the Past to Prepare for the Future (pp. 75-80). WTM.
[6] Hejný, M.: Procept. (1999). In Zborník bratislavského seminára z teórie vyučovania matematiky (40-61). KZaDM.
[7] Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. (2014). Univerzita Karlova.
[8] Mareš, J.: Tvorba případových studií pro výzkumné účely. (2015). Pedagogika, 65(2), 113-142.
[9] Portešová, Š.: Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. (2011). Masarykova univerzita.
[10] Rendl, M., Vondrová, N., Hříbková, L., Jirotková, D., Kloboučková, J., Kvasz, L., Páchová, A., Pavelková, I., Smetáčková, I., Tauchmanová, E., Žalská, J.: Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. (2013). Univerzita Karlova.
Partner of
EuDML logo