Previous |  Up |  Next

Article

Full entry | Fulltext not available (moving wall 12 months)      Feedback
Summary:
Mnoho českých i zahraničních výzkumníků považuje téma slovních úloh za kritický moment ve výuce matematiky na 1. i 2. stupni ZŠ. V souvislosti s touto skutečností vzniklo široké spektrum odborných publikací zaměřených na zdroje potíží, s nimiž se žáci potýkají při řešení slovních úloh. Některé publikace spatřují jako problematické místo při řešení slovních úloh vlastní žákovské grafické znázornění situace ve slovní úloze. V návaznosti na výsledky zmíněných výzkumů představuje tento článek studii vycházející z průzkumu, který se zaměřil na způsoby grafického znázornění slovních úloh studenty 4. ročníku učitelství 1. stupně ZŠ. Cílem článku je představit výsledky průzkumu, které odhalují kritická místa popsané skupiny studentů při tvorbě optimálního grafického záznamu zadané situace ve slovní úloze. Lze očekávat, že tyto mezery by mohly být v budoucnu další příčinou chyb a problémů samotných žáků při řešení slovních úloh. Tato studie by se mohla stát užitečným zdrojem inspirace pro studenty učitelství 1. stupně ZŠ i učitele na 1. stupni ZŠ v popsané oblasti.
Summary:
Many Czech and foreign researchers consider the topic of word problems to be a critical moment in the teaching of mathematics at the 1st and 2nd grade of elementary school. In connection with this fact, a wide range of professional publications focused on the sources of difficulties that students face when solving word problems was created. Some publications see the pupil's own graphic representation of the situation in the word problem as a problematic point when solving word problems. Following on from the results of the aforementioned researches, this article presents a study based on a survey that focused on the ways of graphical representation of word problems by students of the 4th year of teaching at the 1st grade of elementary school. The aim of the article is to present the results of the survey, which reveal the critical points of the described group of students in the creation of an optimal graphic record of the given situation in the word task. It can be expected that these gaps could be another cause of errors and problems of the students themselves in solving word problems in the future. This study could become a useful source of inspiration for primary school teaching students as well as primary school teachers in the described area.
References:
[1] Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M.: Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 2. část. (1992). Masarykova univerzita.
[2] Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Blažek, M.: Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. (2000). Paido.
[3] Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M.: Kapitoly z didaktiky matematiky: slovní úlohy, projekty. (2011). Pedagogická fakulta MU.
[4] Blažková, R.: Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. (2020). Munipress.
[5] Budínová, I.: Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice. (2018). Munipress.
[6] Cook, M. P.: Visual representations in science education: The influence of prior knowledge and cognitive load theory on instructional design principles. (2006). Science Education, 90(6), 1073-1091. https://doi.org/10.1002/sce.20164 DOI 10.1002/sce.20164
[7] Divíšek et al.: Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. (1989). SPN.
[8] Hejný, M.: Zmocňování se slovní úlohy. (1995). Pedagogika, 45(4), 386-399.
[9] Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. (1999). Pedagogická fakulta UK.
[10] Kuřina, F.: Umění vidět v matematice. (1989). SPN.
[11] Malinová, E.: Didaktika matematiky na prvním stupni základní školy. (1983). Univerzita Karlova.
[12] Novák, B.: Matematika III. Několik kapitol z didaktiky matematiky. (1999). Pedagogická fakulta Univerzity Palackého.
[13] Novotná, J.: Analýza řešení slovních úloh. (2000). Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
[14] Rendl, M., Vondrová, N., Hříbková, L., Jirotková, D., Kloboučková, J., Kvasz, L., Páchová, A., Pavelková, I., Smetáčková, I., Tauchmanová, E., Žalská, J.: Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. (2013). Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
[15] Stehlíková, N.: How children solved a mathematical word problem. An analysis. (1995). ADUC (Acta Didactica Univer. Comenianae Matematica), 4, 33-54.
[16] Vondrová, N., Rendl, M., Havlíčková, R., Hříbková, L., Páchová, A., Žalská, J.: Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. (2015). Karolinum.
[17] Vondrová, N., Havlíčková, R., Hirschová, M., Chvál, M., Novotná, J., Páchová, A., Smetáčková, I., Šmejkalová, M., Tůmová, V.: Matematická slovní úloha. (2019). Karolinum.
[18] Vergnaud, G.: The theory of conceptual fields. (2009). Human Development, 52(2), 83-94. https://doi.org/10.1159/000202727 DOI 10.1159/000202727
[19] Vyšín, J.: Metodika řešení matematických úloh. (1962). SPN.
Partner of
EuDML logo