Previous |  Up |  Next

Article

Title: Vývoj představ žáků o geometrických pojmech v průběhu základní školy (Czech)
Title: The development of pupils’ ideas about geometric concepts during primary school (English)
Author: Budínová, Irena
Language: Czech
Journal: Učitel matematiky
ISSN: 1210-9037
Volume: 29
Issue: 1
Year: 2021
Pages: 1-25
Summary lang: English
.
Category: math
.
Summary: Příspěvek představuje výsledky testování žáků 4., 6. a 8. ročníku základní školy v oblasti vývoje pojmů a představ o geometrických pojmech. Je sledováno, jak se vyvíjí miskoncepce o pojmech čtverec, trojúhelník, kruh a kružnice v průběhu základní školy. Žákům byl předložen test, ve kterém měli rozhodovat, zda útvar je či není zástupcem daného pojmu a měli slovně okomentovat, proč se takto rozhodují. Výsledky byly vyhodnoceny a stručně jsou uvedeny v tomto příspěvku. V závěru je uvedeno doporučení, které může žákům pomoci lépe utvářet představy o geometrických pojmech. (Czech)
Summary: The paper presents some results of testing pupils from the 4th, 6th and 8th grade of elementary school focused on concept development and their images about geometric concepts. It examines how misconceptions about the concepts of square, triangle and circle develop during elementary school. The pupils were given a test in which they were asked to decide whether or not the shape is a representative of the term and to comment verbally on why they made such a decision. Their responses were analysed and are briefly presented in this paper. In conclusion, there is a recommendation that can help pupils to better shape their ideas about geometric concepts. (English)
MSC: 97D10
MSC: 97G10
.
Date available: 2021-03-25T14:02:21Z
Last updated: 2022-04-04
Stable URL: http://hdl.handle.net/10338.dmlcz/148840
.
Reference: [1] Aktas Arnas, Y., Aslan, A. G. D.: Children’s classification of geometric shapes.(2010). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 254-270.
Reference: [2] Budínová, I.: Vytváření představ základních geometrických pojmů u žáků prvního stupně základní školy.(2017a). Učitel matematiky, 25(2), 65-82.
Reference: [3] Budínová, I.: Vytváření představ základních geometrických pojmů u žáků prvního stupně základní školy: čtverec a obdélník.(2017b). Učitel matematiky, 25(5), 272-286.
Reference: [4] Budínová, I.: Vytváření představ základních geometrických pojmů u žáků prvního stupně základní školy: trojúhelník a kruh.(2018). Učitel matematiky, 26(1), 1-11.
Reference: [5] Cutugno, P., Spagnolo, F.: Misconceptions about triangle in elementary school.(2014). Online: \url{https://1url.cz/3zm2x
Reference: [6] Giaquinto, M.: Visual thinking in mathematics. An epistemological study.(2007). Oxford University Press. MR 2345085
Reference: [7] Odvárko, O., Kadleček, J.: Přehled matematiky pro základní školy a víceletá gymnázia.(2004). Prometheus.
Reference: [8] Partová, E., Žilková, K.: Uvažovanie detí predškolského veku o polohe a tvare rovinných útvarov.(2016). Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, 15(4), 168-178.
Reference: [9] Pavlovičová, G., Barcíková, E.: Investigation in geometrical thinking of pupils at the age of 11 to 12 through solving tasks.(2013). In J. Novotná, & H. Moraová (Eds.), Proceedings of SEMT `13. Tasks and Tools in Elementary Mathematics (pp. 228-235). Charles University, Faculty of Education.
Reference: [10] Robová, J., Moravcová, V., Halas, Z., Hromadová, J.: Žákovské koncepty trojúhelníku a obdélníku na začátku druhého stupně vzdělávání.(2019). Scientia in educatione, 10(1), 68-89. 10.14712/18047106.1211
Reference: [11] Sedláček, J.: Slovník školské matematiky.et al. (1981). SPN.
Reference: [12] Tsamir, P., Tirosh, D., Levenson, E., Barkai, R., Tabach, M.: Early years teachers‘ concept images and concept definitions: triangles, circles, and cylindres.(2015). ZDM Mathematics Education, 47(3), 497-509. 10.1007/s11858-014-0641-8
Reference: [13] Van Hiele, P. M.: Structure and insight: a theory of mathematics education.(1986). Academic Press.
Reference: [14] Wiki: Ovál.(2018). [online, cit. 2020-01-14]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Ovál
Reference: [15] Žilková, K., Partová, E., Kopáčová, J., Tkačik, Š., Mokriš, M., Budínová, I., Gunčaga, J.: Young children’s concepts of geometric shapes.(2018). Pearson.
.

Files

Files Size Format View
UcitelMat_029-2021-1_1.pdf 3.973Mb application/pdf View/Open
Back to standard record
Partner of
EuDML logo