Previous |  Up |  Next

Article

Keywords:
nadání; podvýkonní nadaní žáci; žáci s dvojí výjimečností; gift; underachieving gifted pupils; pupils with double exceptionality
Summary:
Článek se zabývá problematikou vzdělávání nadaných žáků ze skupiny podvýkonných žáků a žáků s dvojí výjimečností. Stručně shrnuje teoretické poznatky o vnímání nadání ve školním prostředí a o projevech žáků z rizikových skupin. Dvě případové studie ilustrují, v čem jsou ohroženi podvýkonní nadaní žáci a žáci s dvojí výjimečností a proč často nejsou ve škole identifikováni jako nadaní.
Summary:
The article deals with the issue of education of gifted pupils from the group of underachieving pupils and pupils with double exceptionality. It briefly summarizes theoretical knowledge about the perception of gift in the school environment and about the manifestations of pupils from risk groups. Two case studies illustrate how underachieving gifted pupils and pupils with double exceptionality are at risk and why they are often not identified as gifted at school.
References:
[1] Betts, G. T., Naihart, M.: Profiles of the gifted and talented. (1988). Gifted Child Quarterly, 32(2), 248-253. DOI 10.1177/001698628803200202
[2] Budínová, I.: Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých úloh v matematice. (2018). Masarykova univerzita.
[3] Budínová, I., Blažková, R., Vaňurová, M., Durnová, H.: Matematika pro bystré a nadané žáky. (2018). Edika.
[4] Cígler, H., Jabůrek, M., Straka, H., Portešová, Š.: Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice $\textrm{TIM}^{3-5}$. (2017). Masarykova univerzita. Získáno 17. května 2022, z nadanedeti.cz: https://www.nadanedeti.cz/testy-matematicky-test-tim
[5] Hříbková, L.: Nadání a nadaní. (2009). Grada.
[6] Mönks, F. J.: Beratung und Förderung besonders begabter Schüller. (1987). Psychologie in Erciehung und Unterricht, 34, 214-232.
[7] Portešová, Š., Poledňová, I., Macek, D., Růžička, M., Straka, O, Urmanová, J.: Rozumově nadaní studenti s poruchou učení. Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu. (2014). Masarykova univerzita.
[8] Renzulli, J. S.: What makes giftedness? Reexamining a definition. (1978). Phi Delta Kappan, 60(3), 180-184.
[9] Singer, F. M., Sheffield, L. J., Freiman, V., Brandl, M.: Research on and activities for mathematically gifted students. (2016). Springer.
[10] Siegle, D.: The underachieving gifted child: recognizing, understanding, end reversing underachievement. (2012). Prufrock Press Inc.
[11] Stanley, J. C.: Use of tests to discover talent. (1976). In D. P. Keating (Ed.), Intellectual talent: Research and development (pp. 3-22). The Johns Hopkins University Press. MR 0401394
[12] Tannenbaum, A. J., Baldwin, L. J.: Giftedness and learning disability: A paradoxical combination. (1983). In L. H. Fox, L. Brody, & D. Tobin (Eds.), Learning disabled/gifted children: Identification and programming (pp. 11-36). University Park Press.
[13] Terman, L. M.: Genetic studies of genius: Vol. 1. Mental and physical traits of a thousand gifted children. (1925). Stanford University Press.
[14] Threlfall, J., Hargreaves, M.: The problem-solving of mathematically gifted and older average-attaining students. (2008). High Ability Studies, 19(1), 83-98. DOI 10.1080/13598130801990967
Partner of
EuDML logo