Author: Kuřina, František
-
Kuřina, František:
Obrázky a matematika.
(Czech) [Pictures and mathematics].
Učitel matematiky,
vol. 31
(2023),
issue 2,
pp. 122-134
-
Kuřina, František:
Sedm mýtů a realita naší školy.
(Czech) [Seven myths and the reality of our school].
Učitel matematiky,
vol. 31
(2023),
issue 2,
pp. 148-157
-
Kuřina, František:
Žádná budoucnost? Recenze knihy No future.
(Czech) [No future? Review of the book No future].
Učitel matematiky,
vol. 30
(2022),
issue 1,
pp. 50-57
-
Kuřina, František; Vondrová, Naďa:
Jak to vlastně je s naší školou? Cíle vzdělávání a naše školská reforma.
(Czech) [How is it actually? Educational goals and our school reform].
Učitel matematiky,
vol. 29
(2021),
issue 4,
pp. 212-222
-
Kuřina, František; Vondrová, Naďa:
Jak to vlastně je? Nekonečno.
(Czech) [How is it actually? Infinity].
Učitel matematiky,
vol. 29
(2021),
issue 2,
pp. 111-127
-
Kuřina, František; Vondrová, Naďa:
Jak to vlastně je? Velikost úsečky.
(Czech) [How is it anyway? Line segment length].
Učitel matematiky,
vol. 29
(2021),
issue 3,
pp. 167-182
-
Kuřina, František; Vondrová, Naďa:
Jak to vlastně je? Čísla a množiny.
(Czech) [How is it actually? Numbers and sets].
Učitel matematiky,
vol. 29
(2021),
issue 1,
pp. 46-64
-
Kuřina, František:
Jedinákova posloupnost.
(Czech) [Jedinák’s sequence].
Učitel matematiky,
vol. 29
(2021),
issue 4,
pp. 250-252
-
Kuřina, František:
C. Hendrick, R. Macpherson: Co funguje ve třídě?.
(Czech) [C. Hendrick, R. Macpherson: What works in a classroom].
Učitel matematiky,
vol. 28
(2020),
issue 1,
pp. 51-57
-
Kuřina, František:
Jak to vlastně je? Rovnice.
(Czech) [How is it actually? Equations].
Učitel matematiky,
vol. 28
(2020),
issue 3,
pp. 173-182
-
Kuřina, František:
Jak to vlastně je? Trojúhelník.
(Czech) [How is it actually? The triangle].
Učitel matematiky,
vol. 28
(2020),
issue 4,
pp. 222-233
-
Kuřina, František:
Ponecháme Máchu, vypustíme Puškina.
(Czech) [We will keep Mácha, we will skip Puškin].
Učitel matematiky,
vol. 28
(2020),
issue 2,
pp. 110-117
-
Kuřina, František:
Metody a cíle vyučování matematice.
(Czech) [Methods and goals of teaching mathematics].
Učitel matematiky,
vol. 27
(2019),
issue 3,
pp. 169-179
-
Kuřina, František:
To jako vážně? [recenze].
(Czech) [Are you serious? [textbook review]].
Učitel matematiky,
vol. 27
(2019),
issue 1,
pp. 58-62
-
Kuřina, František:
On nebo off - experiment, který nic nestojí.
(Czech) [ON or OFF - experiment which costs nothing].
Učitel matematiky,
vol. 26
(2018),
issue 2,
pp. 115-120
-
Kuřina, František:
Je matematika krásná?.
(Czech) [Is mathematics beautiful?].
Učitel matematiky,
vol. 25
(2017),
issue 2,
pp. 104-113
-
Kuřina, František:
Je matematika věda nebo řemeslo?.
(Czech) [Is mathematics a science or a craft?].
Učitel matematiky,
vol. 25
(2017),
issue 1,
pp. 9-19
-
Kuřina, František:
Marek Liška: Matika pro spolužáky.
(Czech) [Marek Liška: Mathematics for classmates].
Učitel matematiky,
vol. 25
(2017),
issue 1,
pp. 56-61
-
Kuřina, František:
Dilema psychologického a logického. K didaktickému působení Eduarda Čecha.
(Czech) [The dilemma of the psychological and logical. On the didactic influence of Eduard Čech].
Učitel matematiky,
vol. 24
(2016),
issue 3,
pp. 149-161
-
Kuřina, František:
Nevyléčitelná choroba vizuální kultury.
(Czech) [Incurable illness of visual culture].
Učitel matematiky,
vol. 23
(2015),
issue 3,
pp. 185-192
-
Kuřina, František:
QED (LATINSKY) $\ne$ QED (ANGLICKY).
(Czech) [$QED$ (in Latin) $\neq$ $QED$ (in English)].
Učitel matematiky,
vol. 22
(2014),
issue 4,
pp. 206-217
-
Kuřina, František:
Ekvivalence (č. j.) nebo ekvivalence (č. mn.)?.
(Czech) [Equivalence (singular) or equivalences (plural)?].
Učitel matematiky,
vol. 20
(2012),
issue 1,
pp. 30-32
-
Kuřina, František:
Laťkový plot jako inspirace.
(Czech) [Picket fence as inspiration].
Učitel matematiky,
vol. 20
(2012),
issue 2,
pp. 89-96
-
Kuřina, František:
Matematika a realita.
(Czech) [Mathematics and reality].
Učitel matematiky,
vol. 20
(2012),
issue 4,
pp. 201-215
-
Kuřina, František:
Číslo pět jako inspirace.
(Czech) [Number five as an inspiration].
Učitel matematiky,
vol. 20
(2012),
issue 3,
pp. 135-148
-
Kuřina, František:
O vyjadřování v matematice.
(Czech) [About expression in mathematics].
Učitel matematiky,
vol. 19
(2011),
issue 2,
pp. 98-98
-
Kuřina, František:
Chvála "biflování".
(Czech) [Praise for "cramming"].
Učitel matematiky,
vol. 18
(2010),
issue 1,
pp. 49-52
-
Kuřina, František:
Naše nynější krize.
(Czech) [Our present crisis].
Učitel matematiky,
vol. 18
(2010),
issue 2,
pp. 97-110
-
Kuřina, František:
Nekonečno - nejen v matematice ale i v krásné literatuře.
(Czech) [Infinity - not only in mathematics but also in belle-lettres].
Učitel matematiky,
vol. 12
(2004),
issue 3,
pp. 129-142
-
Kuřina, František:
O kalkulativní negramotnosti aneb Kolik je $\sqrt 2,25$?.
(Czech) [On calculation illiteracy or How much is $\sqrt 2.25$?].
Učitel matematiky,
vol. 12
(2004),
issue 1,
pp. 17-30
-
Kuřina, František:
Tři klasické úlohy aneb O motivaci.
(Czech) [Three classic problems or About a motivation].
Učitel matematiky,
vol. 12
(2004),
issue 4,
pp. 193-203
-
Kuřina, František:
Zobecnění Pythagorovy věty aneb Jak odborný učitel Max Hlouba vyřešil Fermatův problém.
(Czech) [Generalization of the Pythagorean Theorem or How the teacher Max Hlouba solved the Fermat problem].
Učitel matematiky,
vol. 12
(2004),
issue 2,
pp. 65-73
-
Kuřina, František:
Kruhová inverze.
(Czech) [Inversion in a circle].
Učitel matematiky,
vol. 10
(2002),
issue 1,
pp. 1-12
-
Kuřina, František:
Afinní transformace roviny.
(Czech) [Affine transformation of a plane].
Učitel matematiky,
vol. 9
(2001),
issue 3,
pp. 129-148
-
Kuřina, František:
Geometrická zobrazení a jejich invarianty.
(Czech) [Geometric mappings and their invariants].
Učitel matematiky,
vol. 9
(2001),
issue 1,
pp. 6-18
-
Kuřina, František:
Orbity shodných transformací.
(Czech) [Orbits of congruent transformations].
Učitel matematiky,
vol. 9
(2001),
issue 2,
pp. 74-83
-
Kuřina, František; Čuhajová, Vladimíra:
Matematika, studenti a škola.
(Czech) [Mathematics, students and school].
Učitel matematiky,
vol. 7
(1999),
issue 4,
pp. 248-255
-
Kuřina, František:
Dalších pět úloh od Kletta.
(Czech) [Five more problems from Klett].
Učitel matematiky,
vol. 6
(1998),
issue 3,
pp. 162-165
-
Kuřina, František:
Heronův důkaz Heronova vzorce.
(Czech) [Heron's proof of Heron's formula].
Učitel matematiky,
vol. 6
(1998),
issue 4,
pp. 234-237
-
Kuřina, František:
Heronův vzorec a kosinová věta.
(Czech) [Heron formula and cosine theorem].
Učitel matematiky,
vol. 6
(1998),
issue 1,
pp. 16-17
-
Kuřina, František:
Matematika v obrazech (1).
(Czech) [Mathematics in pictures (1)].
Učitel matematiky,
vol. 6
(1998),
issue 1,
pp. 1-10
-
Kuřina, František:
Matematika v obrazech (2).
(Czech) [Mathematics in pictures (2)].
Učitel matematiky,
vol. 6
(1998),
issue 2,
pp. 65-74
-
Kuřina, František:
Matematika v obrazech (3).
(Czech) [Mathematics in pictures (3)].
Učitel matematiky,
vol. 6
(1998),
issue 3,
pp. 129-136
-
Kuřina, František:
Matematika v obrazech (4).
(Czech) [Mathematics in pictures (4)].
Učitel matematiky,
vol. 6
(1998),
issue 4,
pp. 193-202
-
Kuřina, František:
Pět úloh z německé učebnice geometrie.
(Czech) [Five problems from a German geometry textbook].
Učitel matematiky,
vol. 6
(1998),
issue 2,
pp. 106-108
-
Kuřina, František:
Slovní úlohy jako politická satira?.
(Czech) [Word problems as a political satire?].
Učitel matematiky,
vol. 6
(1998),
issue 1,
pp. 42-43
-
Kuřina, František:
Dvě ukázky z nových slovenských učebnic matematiky.
(Czech) [Two excerpts from the new Slovak mathematical textbooks].
Učitel matematiky,
vol. 5
(1997),
issue 2,
pp. 100-104
-
Kuřina, František:
Tři praktické úlohy z německé učebnice.
(Czech) [Three practical problems from a German textbook].
Učitel matematiky,
vol. 5
(1997),
issue 1,
pp. 34-36
-
Kuřina, František:
Učíme v matematice myslet?.
(Czech) [Do we teach thinking in mathematics?].
Učitel matematiky,
vol. 5
(1997),
issue 3,
pp. 168-179
-
Kuřina, František:
Z ruských učebnic.
(Czech) [From Russian textbooks].
Učitel matematiky,
vol. 5
(1997),
issue 3,
pp. 166-167
-
Kuřina, František:
Matematika a komunikace.
(Czech) [Mathematics and communication].
Učitel matematiky,
vol. 4
(1996),
issue 2,
pp. 88-91
-
Kuřina, František:
ICME - 7 (Quebec 1992).
(Czech) [International Congress on Mathematical Education].
Učitel matematiky,
vol. 1
(1993),
issue 1,
pp. 7-10
-
Hrubý, Dag; Kuřina, František; Tichá, M.:
Výzva ke spolupráci.
(Czech) [Call for cooperation].
Učitel matematiky,
vol. 1
(1993),
issue 2,
pp. 21-22
-
Kuřina, František:
Matematika a profese učitele matematiky.
(Czech) [Mathematics and the profession of mathematics teacher].
Učitel matematiky,
vol. 0
(1992),
issue 1,
pp. 6-9
-
Kuřina, František:
Matematika na nižších gymnáziích.
(Czech) [Mathematics in lower secondary schools].
Učitel matematiky,
vol. 0
(1992),
issue 4,
pp. 5-9
Partner of