Previous |  Up |  Next

Article

Title: Grafy funkcí (Czech)
Title: Graphs of functions (English)
Author: Nocar, David
Author: Zdráhal, Tomáš
Language: Czech
Journal: Učitel matematiky
ISSN: 1210-9037
Volume: 28
Issue: 1
Year: 2020
Pages: 26-37
.
Category: math
.
Summary: V článku je předvedeno, jak žákům základní školy mohou grafy funkcí dvou proměnných pomoci při hledání a verifikaci řešení některých úloh i přesto, že se s takovými grafy ještě nesetkali; obrázky funkcí dvou proměnných jsou pro ně v těchto případech dostatečně srozumitelné. Na druhé straně, redukcí počtu proměnných se řešení nestává názornější. Je zdůrazněno, že žáci musí mít však k dispozici nějaký matematický software, který jim pomůže původní grafy nakreslit. (Czech)
Summary: The article shows how graphs of functions in two variables could help elementary school pupils in finding and verifying solutions of some tasks, even though they have not met such graphs yet; the images of the functions in two variables are sufficiently comprehensible in these cases. On the other hand, by reducing the number of variables, the solution does not become more understandable. It is stressed that pupils must have some mathematical software to help them draw the original graphs. (English)
.
Date available: 2021-03-25T12:28:09Z
Last updated: 2021-08-02
Stable URL: http://hdl.handle.net/10338.dmlcz/148627
.
Reference: [1] Kotenkamp U. H., Richter-Gebert, J.: Geometry and Education in the Internet Age.(1998). [online]. [cit. 2016-04-20]. Dostupné z: http://www-m10.ma.tum.de/foswiki/pub/Lehrstuhl/PublikationenJRG/24_GeometryAnd_EducationXX.pdf
Reference: [2] Nocar, D., Zdráhal, T.: The Potential of Dynamic Geometry for Inquiry Based Education.(2015). In EDULEARN15 Proceedings. Barcelona: IATED.
.

Files

Files Size Format View
UcitelMat_028-2020-1_4.pdf 543.5Kb application/pdf View/Open
Back to standard record
Partner of
EuDML logo