Previous |  Up |  Next

Article

Full entry | Fulltext not available (moving wall 12 months)      Feedback
Summary:
Příspěvek se věnuje významovým rozdílům pojmů šance a pravděpodobnost. V teoretické části si čtenář připomene obecné poznatky o pravděpodobnosti a šancích a jejich základních vlastnostech. Článek obsahuje 12 jednoduchých úloh, v nichž je patrný rozdíl ve výpočtu i v hodnotě šancí a pravděpodobnosti jevu v nějakém náhodném pokusu. V závěru článku jsou uvedeny metodické poznámky ke správnému zařazení pojmu šance ve výuce matematiky na 2. stupni ZŠ.
Summary:
The article introduces the reader to what "chances" are in Mathematics, how they are calculated, how they differ from the probability value, what is the relationship between them, and presents several probability problems that are suitable for teaching Mathematics at the 2nd grade of elementary schools in the Czech Republic. In the conclusion, there are methodological notes on the use of "chances" in teaching.
References:
[1] Herman, J., Chrápavá, V., Jačovičová, E., Šimša, J.: Matematika. Úměrnosti. (1997). Prometheus.
[2] Horenský, R., Janů, I., Květoňová, M., Lukšová, H., Vémolová, R.: Matematika pro střední školy. 8. díl, Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika. (2015). Didaktis.
[3] Krüger, K., Sill, H.-D., Sikora, Ch.: Didaktik der Stochastik in der Sekundarstufe I. (2015). Springer.
[4] MacGillivray, H.: Teaching chance for real. (2022). Teaching Statistics, 44(2), 45–47. https://doi.org/10.1111/test.12306 DOI 10.1111/test.12306
[5] Milinković, J.: Intuition about concept of chance in elementary school children. (2015). In K. Krainer & N. Vondrová (Eds.), CERME 9 - Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (1st ed., pp. 722–726). Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, ERME. https://www.academia.edu/109801443/Intuition_about_concept_of_chance_in_elementary_school_children?auto=downloads
[6] Nisbet, S., Williams, A. M.: Improving students' attitudes to chance with games and activities. (2009). The Australian mathematics teacher, 65(3), 25–37. https://research-repository.griffith.edu.au/items/3b14739f-d7c4-50a2-ba42-75336349da33
[7] Plocki, A., Tlustý, P.: Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. (2007). Prometheus.
[8] Sill, H.-D., Kurtzmann, G.: Didaktik der Stochastik in der Primarstufe. (2019). Springer.
Partner of
EuDML logo