Previous |  Up |  Next

Article

Full entry | Fulltext not available (moving wall 12 months)      Feedback
Summary:
S úlohami z oblasti pravděpodobnosti se lze v českém primárním matematickém vzdělávání setkat jen zcela výjimečně. Nepovažujeme to za zcela opodstatněné. Edukační potenciál těchto úloh je dán jejich značnou motivační hodnotou a pobídkou k rozvíjení kritického, logického, pravděpodobnostního myšlení žáků, příležitostí vzbuzovat u nich zájem a zvídavost. V článku prezentujeme jeden z možných přístupů k zařazování úloh s tematikou pravděpodobnosti do výuky. Uvádíme zkušenost získanou v průběhu ověřování výzkumného projektu, vycházejícího z vědecky ověřeného procesu identifikace dětí s nadáním pro matematiku na samém počátku školního vzdělávání. Modul rozvíjející potenciál těchto dětí byl zaměřen na tvorbu, analýzu a ověření uceleného souboru podnětných materiálů, které je systematicky vedou k podpoře jejich matematického nadání v běžné škole, tedy v heterogenní skupině žáků. Úlohy s tematikou pravděpodobnosti, které jsme do uvedeného výukového modulu zařadily, směřovaly k získání prvních zkušeností žáků s rozpoznáním případů, které mohou či nemohou nastat (kvalitativní ohodnocení pravděpodobnosti) a na porovnání pravděpodobností jevů, které mohou nastat v reálných situacích (odhadování šance na výhru v jednoduchých náhodných experimentech využívajících „generátorů náhody“: hod mincí nebo hrací kostkou, kolo štěstí). Analyzovaly jsme průběh aktivit při práci s výukovým videem i souborem pracovních listů i úspěšnost řešení úloh žáky. Uvádíme ukázky žákovských řešení, některé typické nedostatky a epistemologické překážky, které se při řešení úloh projevily.
Summary:
This paper presents one possible approach to incorporating probability problems into teaching. Probability problems may lead to the development of students' critical thinking and are an opportunity to arouse curiosity. It summarised the experience gained during the research project based on a scientifically validated process of identifying children with an aptitude for mathematics at the very beginning of their schooling. The researched module developing the potential of these children focused on the creation, analysis, and validation of a comprehensive set of stimulating materials that systematically guide them to foster their mathematical aptitude in mainstream school. The flow of activities was analysed while working with the instructional video and the set of worksheets, as well as the pupils' success rate of problem solving. Examples of pupils' solutions are provided, as well as several typical shortcomings and epistemological barriers evident in the problem-solving process.
References:
[1] Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M.: Matematika pro 4. ročník ZŠ, 3. díl. Učebnice. (2022). Alter.
[2] Engel, A., Varga, T., Walser, W.: Zufall oder Strategie? Spiele zur Kombinatorik und Wahrscheinlichkeitsrechnung auf der Primarstufe. (1974). Ernst Klett Verlag. MR 0356147
[3] Fiala, J.: Vyučování pravděpodobnosti na 1. stupni základních škol v Německu. (2020). Elementary Mathematics Education Journal, 2(1), 13-28.
[4] Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E.: {Matematika 4 (učebnice pro základní školy). (2010). Fraus.
[5] Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková, J., Kuřík Sukniak, A., Strnad, V., Ročák, Š.: Matematika pro 4. ročník, pracovní sešit 1. (2021). H-mat o.p.s.
[6] Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková, J., Kuřík Sukniak, A., Strnad, V., Ročák, Š.: Matematika pro 5. ročník, pracovní sešit 1. (2022). H-mat o.p.s.
[7] Jabůrek, M., Cígler, H., Valešová, T., Portešová, Š.: What is the basis of teacher judgment of student cognitive abilities and academic achievement and what affects its accuracy?. (2022). Contemporary Educational Psychology, 69, 1-16. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2022.102068 DOI 10.1016/j.cedpsych.2022.102068
[8] Kaslová, M.: Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. (2010). Raabe s. r. o.
[9] Masarykova univerzita: Nadaný prvňáček. (2023, 16. září). https://www.nadanyprvnacek.cz/matematika-pravdepodobnost-pravdepodobnost-id51
[10] MŠMT: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2021). https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty
[11] Nováková, E., Blažková, R., Bušková, P., Smetana, M., Svobodová, J.: Modul systematického rozvoje akcelerovaných žáků v matematice. (2022). Masarykova univerzita.
[12] Nováková, E., Blažková, R.: Rozvíjení matematické gramotnosti s využitím inovativního modulu systematického rozvoje žáků 1. až 3. tříd. Metodický text pro učitele. (2023, 16. září). Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/2222
[13] Płocki, A., Tlustý, P.: Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. (2007). Prometheus.
Partner of
EuDML logo