Title: | Možnosti rozvíjení logického myšlení žáků v hodinách matematiky – 1. část (Czech) |
Title: | Possibilities of developing pupils' logical thinking in mathematics lessons – Part 1 (English) |
Author: | Břehovský, Jiří |
Author: | Čerychová, Jana |
Language: | Czech |
Journal: | Učitel matematiky |
ISSN: | 1210-9037 |
Volume: | 33 |
Issue: | 1 |
Year: | 2025 |
Pages: | 1-20 |
Summary lang: | English |
. | |
Category: | math |
. | |
Summary: | Článek je rozdělen na dvě části. Nejprve představujeme základní teoretická východiska, která sloužila jako podklad pro vytvoření klasifikace vytvořené sbírky úloh s potenciálem rozvíjet logické myšlení. Ve druhé části se blíže věnujeme první ze čtyř kategorií – slovní úlohy, a uvádíme třináct ukázkových úloh. Ke každé úloze uvádíme krátký komentář s řešením a popisem vybrané metody řešení. (Czech) |
Summary: | The article is divided into two parts. First, we introduce the fundamental theoretical foundations that served as the basis for creating a classification of the compiled collection of tasks with the potential to develop logical thinking. In the second part, we focus on the first of the four categories - word problems - and present thirteen sample tasks. For each task, we provide a brief commentary with a solution and a description of the selected solving method. (English) |
. | |
Date available: | 2025-06-16T12:49:51Z |
Last updated: | 2025-06-17 |
Stable URL: | http://hdl.handle.net/10338.dmlcz/153002 |
. | |
Reference: | [1] Artino, A.: Cognitive load theory and the role of learner experience: An abbreviated review for educational practitioners.(2008). AACEJournal, 16(4), 425-439. |
Reference: | [2] Břízová, L.: Logické úlohy nejen v matematice.(2019). In J. Zhouf (Ed.), Ani jeden matematický talent nazmar: sborník příspěvků 9. ročníku konference učitelů matematiky a přírodních oborů na základních, středních a vysokých školách (s. 10-27). Univerzita Hradec Králové. |
Reference: | [3] Campbell, G., Morgan, P.: 365 hlavolamů.(2010). Slovart. |
Reference: | [4] Carroll, J. B.: Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies.(1993). Cambridge University Press. |
Reference: | [5] Case, R.: Intellectual development from birth to adulthood: A Neo-Piagetian interpretation.(1978). In R. Siegler (Ed.), Children's thinking. What develops? (pp. 37-73). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780203763087 10.4324/9780203763087 |
Reference: | [6] Eisenmann, P., Novotná, J., Přibyl, J., Břehovský, J.: The development of a culture of problem solving with secondary students through heuristic strategies.(2015). Mathematics Education Research Journal, 27(4), 535-562. 10.1007/s13394-015-0150-2 |
Reference: | [7] Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování.(2009). Portál. |
Reference: | [8] Hemme, H.: Heuréka - Matematické hádanky s překvapivým řešením.(2019). Portál. |
Reference: | [9] Kopka, J.: Hrozny problémů ve školské matematice.(1999). UJEP. |
Reference: | [10] Loukota, J.: Veselá matematika aneb kouzla, hříčky, hádanky, rébusy, lamohlavy.(1998). Votobia. |
Reference: | [11] UPOL: Matematický klokan 2017.(2017). |
Reference: | [12] UPOL: Matematický klokan 2022.(2022). |
Reference: | [13] Molnár, J.: Konstruktivismus ve vyučování matematice.(2008). UPOL. |
Reference: | [14] Molnár, J.: Zajímavá matematika (nejen) pro páťáky: 5. ročník.(1997). Prodos. |
Reference: | [15] O'ljayevna, O. F., Shavkatovna, S. R.: The development of logical thinking of primary school students in mathematics.(2020). European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(2), 235-239. |
Reference: | [16] Piaget, J.: Judgement and reasoning in the child.(1928). Routledge & Kegan Paul. |
Reference: | [17] Polák, J.: Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně.(2014). Fraus. |
Reference: | [18] Polák, J.: Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně. II. část, Obecná didaktika matematiky.(2016). Fraus. |
Reference: | [19] Polya, G.: How to solve it: A new aspect of mathematical method.(2004). Princeton University Press. MR 2183670 |
Reference: | [20] Příhonská, J., Břehovský, J.: Rozvíjení kombinatorického myšlení na prvním stupni základní školy.(2017). Učitel matematiky, 25(4), 215-231. |
Reference: | [21] Purnami, S., Widodo, S., Prahmana R.: The effect of team accelerated instruction on students' Mathematics achievement and learning motivation.(2018). Journal of Physics: Conference Series, 948(1), 1-5. MR 4533127 |
Reference: | [22] Rice, S.: Logical reasoning across the Primary curriculum.(2015). SWGf. Barefoot Project. https://swgfl.org.uk/magazine/logical-reasoning-across-the-primary-curriculum/ |
Reference: | [23] Rougier, R.: Trénujeme logické myšlení.(2017). Portál. |
Reference: | [24] Smullyan, R. M.: Jak se jmenuje tahle knížka?.(2015). Portál. |
Reference: | [25] Vygotskij, L. S.: Psychologie myšlení a řeči.(2017). Portál. |
Reference: | [26] Widodo, S., Purnami, S., Prahmana, R.: Team accelerated instruction, initials, and problem-solves ability in junior high school.(2017). International Journal on Emerging Mathematics Education, 1(2), 193-204. 10.12928/ijeme.v1i2.6683 |
Reference: | [27] Český svaz hádankářů a křížovkářů: Klasifikace.https://www.cshak.cz/klasifikace-0 |
. |
Fulltext not available (moving wall 12 months)