Previous |  Up |  Next

Article

MSC: 97E60
Summary:
Autoři se zamýšlejí nad pojmem nekonečno, a to z hlediska pochopení tohoto pojmu u žáků základní a střední školy. Přinášejí příklady potenciálního a aktuálního nekonečna a upozorňují na problematiku nekonečně malých veličin. Pozornost věnují i nekonečným množinám v aritmetice a geometrii.
References:
[1] Altmann, G. T. M.: Výstup na Babylonskou věž. (2005). Triáda.
[2] Alexandrov, P. S.: Úvod do obecné theorie množin a funkcí. (1954). Nakladatelství ČSAV.
[3] Barrow, J. D.: Kniha o nekonečnu. (2007). Paseka.
[4] Cihlář, J., Eisenmann, P., Krátká, M.: Jak žáci a studenti chápou nekonečno?. (2011/2012). Matematika, fyzika, informatika, 21(6), 321-341.
[5] Čech, E., Balada, F., Holubář, J., Hruša, K., Chytilová, M., Junová, V., König, B., Mastný, E., Rössler, K., Srb, J., Šimek, J., Tuláček, A., Zelinka, R.: Matematika pro třetí třídu gymnázií. (1953). SPN.
[6] Domin, K.: Geometrie pro ústavy učitelské. (1880). K. Šolc.
[7] Eukleides: Základy. (2007). OPS.
[8] Fuchs, E.: Teorie množin. (1999). MU.
[9] Hejný, M., Šalom, P., Urbánek, L.: Matematika. Učebnice pro 2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia, F. (2018). H-mat.
[10] Herman, J., Chrápavá, V., Jančovičová, E., Šimša, J.: Matematika pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Úvodní opakování. (1997). SPN.
[11] Hrabal, B.: Kdo jsem. (2000). Hynek.
[12] Hrubý, D., Kubát, J.: Matematika pro gymnázia. Diferenciální a integrální počet. (1997). Prometheus.
[13] Hruša, K., Vyšín, J.: Vybrané kapitoly z metodiky vyučování matematice. (1964). SPN.
[14] Jirotková, D.: Pojem nekonečno v geometrických představách studentů primární pedagogiky PedF UK. (1998). Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, 43(4), 326-335.
[15] Kolman, V.: Filosofie čísla. (2008). Filosofia.
[16] Kraemer, E.: Perspektiva. (1951). Přírodovědecké vydavatelství.
[17] Kůrka, P., Matoušek, A., Valický, B.: Spor o matematizaci světa. (2011). Mervart.
[18] Kuřina, F.: Množiny, logika a vyučování matematice na ZŠ. (1982). Pedagogická fakulta Hradec Králové.
[19] Kuřina, F.: Deset geometrických transformací. (2002). Prometheus.
[20] Kuřina. F.: Elementární matematika a kultura. (2012). Gaudeamus.
[21] Kuřina, F., Půlpán, Z.: Podivuhodný svět elementární matematiky. (2006). Academia.
[22] Mandelbrot, B.: Fraktály. (2003). MF.
[23] Odvárko, O.: Matematika pro gymnázia. Posloupnosti a řady. (1995). Prometheus.
[24] Polák, J.: Didaktika matematiky. (2014). Fraus.
[25] Robinson, A.: Jak se měří svět. (2008). Euromedia.
[26] Sľupecki, J., Borkowski, L.: Elements of mathematical logic and set theory. (1967). Pergamon Press. MR 0228323
[27] Šalát, T., Smítal, J.: Teória množín. (1986). SNTL.
[28] Vopěnka, P.: Rozpravy s geometrií. (1989). Panorama.
[29] Vopěnka, P.: Calculus infinitesimalis. (1996). Práh.
[30] Vopěnka, P.: Podivuhodný květ českého baroka. (1998). Karolinum.
[31] Zamarovský, P.: Mýtus nekonečna. (2018). Karolinum.
Partner of
EuDML logo